دانستنی ها
چهارشنبه 7 مهر 1395 تغذیه سالمندان


هرسال اول اکتبر از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی سالمند نامگذاری گردیده است. گرچه دوران سالمندی به 60 سال و بالاتر اطلاق می گردد ولی تغییرات سالمندی از سال ها قبل آغاز می شود.  یکی از راه های پیشگیری از سالمندی تغییر الگوی سبک زندگی با رعایت تغذیه صحیح و سالم است. توجه به تغذیه در این دوران به دلیل تغییر نیازهای تغذیه ای  بدن از اهمیت به سزایی برخوردار است. نیاز سالمندان به مواد مغذی متاثر از داروها، بیماری ها و پدیده های بیولوژیکی دوران میانسالی و سالمندی بوده و در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله به چند توصیه در این زمینه پرداخته ایم.

         در افراد مسن مصرف روزانه 8-6 لیوان مایعات ترجیحا“ آب برای پیشگیری از یبوست و کم آبی بـــدن توصیــه کنید، زیـــرا افراد مسن علیرغم  نیاز واقعی به مایعات کمتر احساس تشنگی می کنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم آبی بدن و یبوست هستند.

         با افزایش سن نیاز به انرژی کاهش می یابد به همین علت نیاز متابولیسمی بدن به انرژی کمتر از سایر گروه های سنی است. افراد مسن فعالیت بدنی کمتری دارند و در نتیجه نیازمند غذای کمتری برای ثابت نگهداشتن وزنشان هستند. برای محدود کردن دریافت انرژی، توصیه کنید غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر مصرف کنند و مصرف مواد شیرین و چربی ها  را نیز کاهش دهند.

         از آنجاکه در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می یابد، پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت های کم چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، فرآورده های لبنی بدون چربی یا کم چربی تامین شود. غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند تمامی اسیدهای امینه ضروری مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

         مصرف چربی ها باید در رژیم غذایی سالمندان محدود شود.

        جذب کلسیم و ویتامین D  بدن با افزایش سن کاهش می یابد بنابراین با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و ویتامین D افزایش می یابد. از طرف دیگر میزان تولید ویتامین D در پوست از طریق نور آفتاب کاهش می یابد. مصرف جگر و روغن کبد ماهی برای تامین ویتامین D را توصیه کنید. بر این اساس توصیه می شود زنان بالای 50 سال و همچنین همه بالغین بالای 60 سال 1000 تا 1500 میلی گرم در روز کلسیم (مجموعا" از طریق مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم و مکمل دارویی) دریافت کنند.

        با افزایش سن توانایی جذب ویتامین  B12  بدن کاهش می یابد. مصرف مقدار مناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم مرغ (طبق واحد های معرفی شده)  به عنوان منابع ویتامین B12  را با در نظر گرفتن ملاحظات سلامتی فرد و بیماری های زمینه ای احتمالی کنترل و مورد تاکید قرار دهید.

        مصرف روی در سالمندان پایین است. بعلاوه ممکن است افراد مسن جذب روی کمتری نسبت به افراد جوان تر داشته باشند. برخی از عوامل شامل داروهایی که مصرف آنها در میــانسالان شایع است مانند مکمل های آهن و کلسیم می توانند جذب روی را مختل کرده و یا ترشح آن را در ادرار افزایش دهند و این مسئله منجر به کمبود روی در بدن شود. به همین دلیل برای این افراد معمولا“ مکمل روی تجویز می شود. جگر، گوشت، شیر، حبوبات و گندم از منابع غنی روی می باشند.

 

 

نسخه قابل چاپ
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 446803
تعداد بازديد کنندگان سايت: 103482928 تعداد بازديد زيرپورتال: 1644197 اين زيرپورتال امروز: 1121 سایت در امروز: 148051 اين صفحه امروز: 81