دانستنی ها
یکشنبه 11 تیر 1396 حفاظت در برابر اشعه ی خورشید


خورشید و اشعه فرابنفش(UV)

اشعه فرابنفش به طور اتفاقی با مشاهده تغییر رنگ و تیرگی املاح نقره در مقابل نور مستقیم آفتاب کشف شد.

پرتوی فرابنفش مانند نور مرئی و مادون قرمز انرژی تابشی دارد. هر چه خورشید در ارتفاع بالاتر و فاصله دورتری از سطح زمین قرار گیرد میزان پرتو UV ناشی از آن بیشتر است، بنابراین شدت پرتو UV با تغییرات روز و سال متغیر است. حداکثر پرتو UV وقتی است که خورشید در بالاترین ارتفاع قرار داشته باشد که حدود ظهر (ظهر آفتابی) در ماههای تابستان است.

لازم به ذکر است که ابرها پرتو فرابنفش را پراکنده می کنند و به طور کلی پرتوی فرابنفش رسیده به زمین را کاهش می دهند هر چند به اندازه کاهشی که برای مادون قرمز اتفاق می افتد نیست.

خورشید به عنوان منبع طبیعی تابش کننده پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز در میزان پرتوهای دریافتی نقش اصلی را دارد. شدت پرتو فرابنفش به عرض جغرافیایی بستگی دارد و میزان آن در نزدیکی خط استوا بیشتر است. بین ساعات 10 صبح تا 2 بعدازظهر مقدار پرتو فرابنفش شدیدتر است. از منابع مصنوعی می توان قوس الکتریکی ، لامپ رشته ای هالوژن تنگستن و لیزر را نام برد.

آثار پرتوی فرابنفش روی انسان: می توان به آفتاب سوختگی ، برنزه کردن پوست ، پیری زودرس ، سرطان پوست ، اثر بر روی چشم و التهاب قرنیه و ملتحمه اشاره کرد.

یکسری حدود مجاز مواجهه از طرف سازمان های مختلف در مورد UV به خصوص NIOSH ارائه شده که برای کارگرانی که در محیط های روباز و در معرض تابش مستقیم خورشید کار می کنند بسیار حائز اهمیت است.

 

اقدامات حفاظتی برای کارگران در فضای باز (بسته به نوع کار روشهای کلی زیر توصیه می شود):

1.      اجتناب از مواجهه مستقیم با آفتاب در حوالی ظهر در فصلهای تابستان و بهار

2.      استفاده از سایه

3.      استفاده از لباسها و عینک با حفاظت بالا در برابر اشعه UV

4.      استفاده از کلاههایی با لبه های پهن به منظور ایجاد سایه برای صورت و گردن

5.      حفاظت چشم با عینک های آفتابی متناسب با نوع کار

6.       استفاده از ضد آفتابهای موضعی متناسب نوع کار و مدت زمانی که فرد در برابر اشعه قرار  می گیرد.

7.      اجتناب از مواجهه غیر ضروری با اشعه UV

 

 

گروه سلامت کار معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان

نسخه قابل چاپ
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 446930
تعداد بازديد کنندگان سايت: 103725610 تعداد بازديد زيرپورتال: 1645155 اين زيرپورتال امروز: 1268 سایت در امروز: 153768 اين صفحه امروز: 76