دانستنی ها
چهارشنبه 15 فروردین 1397 کمپین آگاهی از مغز


هفته کمپین آگاهی از مغز همه ساله با هدف افزایش آگاهی عمومی درخصوص رشد و پیشرفت و درک سودمندی مطالعات مغز درجهان برگزار میگردد.درکشور ما نیز امسال برای سومین بار پیاپی این هفته با شعار "مغزت رو بشناس" از 4 تا 11 اسفندماه 96 برگزار میگردد.

مهمترین دورة زندگی افراد در طول عمر آنان، دورة بین انعقاد نطفه و هشت سالگی است؛ زیرا رشد و پرورش کودک در این دوره، شالودة رشد او در آینده را پی‌ریزی میکند.در سالهای اول، رشد مغز در بحرانی‌ترین وضعیت بوده و نسبت به تأثیرات خارجی (چه مثبت و چه منفی) بیشترین حساسیت را دارد.

         مغز  در این زمان توانمندی بالفعل کم و بالقوه بسیار بالایی دارد.

          سلول های عصبی برای افزایش توانمندی مغز ناگزیر از ارتباط با یکدیگر(سیناپس) هستند

         مغز نوزاد انسان در بدو تولد  به طور متوسط دارای100 میلیارد  سلول عصبی است.

         هر سلول عصبی به طور بالقوه می تواند با 15000 سلول دیگر ارتباط برقرار کند.
هرچه تعداد این ارتباطها بیشتر باشد، مغز توانمند تر و کودک از عملکرد بهتری برخوردار خواهد بود

         در 10 سال اول زندگی، مغز انسان 2 برابر یک فرد بالغ فعال است.

رشد مغزی یک فرایند "استفاده کن یا از دست بده" است.

بنابراین، بسیار مهم است که کودک فرصتهای کافی برای مواجهه، تقلید و درگیر شدن با تنوع گسترده‌ای از فعالیتهای برانگیزندة واکنشی داشته باشد و بدین وسیله بتواند یاد بگیرد که از توانهای مغزی خود استفاده کند. کودکانی که از این گونه شرایط محروم میشوند احتمال دارد که دچار مشکلات شخصیتی، اختلالات روانی، نارسایی‌های ادراکی و مشکلات یادگیری شوند.

خانه و ساکنان آن، همراه با هم، اولین محیط کودک و شالودة تعامل او با محیط را تشکیل میدهند. کودک باید آزاد بوده و احساس امنیت کند تا بتواند از امکاناتی که محیط برای او فراهم میکند، برخوردار شود.

اهمیت محیط خانوادگی و فضای شاد، محبت و تفاهم، جنبه‌هائی از مراقبت کودکان هستند که به طور سنتی شناخته شده‌اند. برخی از محیطهای خانوادگی امن هستند و در آنها کودکان از امنیت و محیطی برخوردارند که برای بزرگ شدن و تعامل با والدین به آن نیاز دارند. در برخی خانواده های دیگر نیز اگر چه تضاد و درگیری وجود ندارد اما تعامل در درون خانواده به اندازة گروه اول نیست. دستة سومی از محیط خانوادگی نیز وجود دارد که مشخصة آن تضاد و درگیری دائم در خانواده و محرومیت کامل کودکان از بزرگ شدن با والدین و فرصتهای پرورش کامل و هماهنگ است.

بنابراین، لازم است که برنامه های سالهای اول کودکی همواره مداخلاتی را طراحی کنند که بر خردسال ترین کودکان متمرکز باشند، زیرا بیشترین تفاوتها در این دوره ایجاد میشوند.

نسخه قابل چاپ
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 447761
تعداد بازديد کنندگان سايت: 107745342 تعداد بازديد زيرپورتال: 1653354 اين زيرپورتال امروز: 553 سایت در امروز: 26734 اين صفحه امروز: 14