دانستنی ها
سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1397 فشار خون بالا


فشار خون بالا به علت بی علامت بودن یک قاتل خاموش است . فشار خون بالا یا پر فشاری خون سبب عوارض مختلفی در بدن می شود و ممکن است به خطر بزرگتری مانند سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی، اختلالات چشمی،  کماء، یا حتی مرگ منجر شود. در مجموع این شرایط اولین علت بار بیماری در کشورهای توسعه یافته هستند. به عبارت دیگر فشار خون بالا تاثیر زیادی بر هزینه مراقبت های بهداشتی و میزان مرگ و میر در دنیا دارد.

طبق آمار، از هر 10 نفر، 3 نفر از فشارخون بالا در دنیا رنج میبرند. حدود 50 % از بیماران کاملا از وضعیت خود بی خبرند و نیمی از افرادی که مطلع هستند نیز هیچ دارویی مصرف نمی کنند. اطلاع از میزان فشار خون ممکن است زندگی افراد را نجات دهد. لذا باید با بکارگیری روش های مختلف آگاهی جامعه در این زمینه افزایش یابد. یکی از این راه ها برگزاری بسیج های اطلاع رسانی و آموزشی است که راهنمایی برای طراحی و اجرای فعالیت هایی در طول سال است. اتحادیه جهانی فشار خون بالا(WHL) از سال 2005 میلادی، 17 ماه مه مطابق با روز 27 اردیبهشت را به منظور افزایش آگاهی در خصوص فشارخون بالا به عنوان روز جهانی فشار خون نامگذاری  نمود و همراه با انجمن بین المللی فشار خون بالا (ISH)، سازمان های مردم نهاد مرتبط و سایر ذی نفعان هر سال در چنین روزی مراسم گرامیداشت و فعالیت های گوناگونی  در این روز برگزار میگردد.

یکی از موانع مهم در کنترل مؤثر فشار خون بالا عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشار خون خودشان است. در حالی که فشار خون می تواند به سادگی در خانه یا در مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از دستگاه فشارسنج اندازه گیری و بموقع شناسایی شود. روز جهانی فشار خون، فرصت مناسبی برای تاکید بر پیشگیری و کنترل فشارخون بالا  است. از سال 2014 به مدت 5 سال شعار این روز "از میزان فشارخون خود مطلع شوید" (know your blood pressure  برای توسعه برنامه هایی برای غربالگری  و شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا، تعیین شده است.

"حدود 50 % از افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا کاملا" از وضعیت خود بی اطلاع هستند و بعضی از آنهایی هم که مطلع هستند، تحت هیچ درمانی نیستند"

 اندازه گیری فشار خون، آموزش افراد در خصوص اهمیت کنترل فشار خون بالا  و ارجاع افرادی که فشارخون بالا دارند به مراکز بهداشتی درمانی توصیه اداره پیشگیری و کنترل بیماری های قلب و عروق این دفتر به کلیه  بهورزان، مراقبان سلامت و پزشکان خانواده است.

نسخه قابل چاپ
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 447817
تعداد بازديد کنندگان سايت: 107851273 تعداد بازديد زيرپورتال: 1653575 اين زيرپورتال امروز: 712 سایت در امروز: 132666 اين صفحه امروز: 70