دانستنی ها
شنبه 7 مهر 1397 هفته جهانی سالمند

هفته جهانی سالمند گرامی باد

پیشرفت جامعه بشری،بهبود وضعیت بهداشتی درمانی و افزایش امید زندگی نهایتا موجب افزایش درصد جمعیت سالمند شده است.سالخوردگی جمعیت،پیامد طبیعی افزایش امید به زندگی است.سالخوردگی جمعیت پدیده جهانی ورو به افزایش است.

بنا به تعریف و توصیف سازمان بهداشت جهانی

·         سالمندان: عبارت از افرادی است که سن آنان 60 سال و بالاتر می باشد.

·         سالمند (سالمند جوان): عبارت از فردی است که سن او بین 60  تا 69 سال می باشد.

·         سالخورده ( سالمند میان سال): عبارت از فردی است که سن او بین70 تا 79 سال می باشد.

·         کهنسال( سالمند پیر): عبارت از فردی است که سن او 80 سال و بالاتر می باشد.

·         جامعه رو به سوی سالمندی: بر اساس تعاریف سازمان جهانی سلامت، جامعه‌ای که بیش از 7 درصد جمعیت آنرا گروههای سنی در رده سالمندی تشکیل دهند آن جامعه با پدیده سالمندی مواجه شده است.

 

 

پیری یک موفقیت است. پیری مساوی بیماری نیست.

-          -با رعایت شیوه زندگی سالم می توان سالم پیر شد یا در صورت وجود بیماری عوارض آن را کنترل کرد و جلوی ناتوانی را گرفت. در واقع اینکه فرد در طول زندگی  ، چگونه زندگی کرده وضعیت سلامتی دوران سالمندی او را مشخص می کند. اما حتی اگر در سالمندی هم شیوه زندگی سالم به کار گرفته شود باز هم موثر است و از بروز و یا پیشرفت ناتوانی جلوگیری می کند. نکته دیگر انجام مراقبت های دوره ای یا همان چک آپ است. مثل اینکه سالمندان حتی اگر هیچ مشکلی هم نداشته باشند باید سالی یک بار فشار خون آنهاکنترل شود، آزمایش قند خون ناشتا بدهند، معاینه بینایی (بینایی سنجی)، معاینه شنوایی (شنوایی سنجی) و معاینه دهان و دندان بشوند.

-          هفت گروه زیر در سالمندان در معرض خطر آسیب پذیری دسته بندی می شوند:

-          1      زنان سالمند

-          2     کهنسالان ( پیرترین پیران)

-          3     سالمندان روستایی

-          4     سالمندان حاشیه شهرها

-          5     سالمندانی که در موسسات نگهداری می شوند

-          6     سالمندان بی بضاعت (زیر خط فقر نسبی)

-          7     سالمندان تنها


براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت سالمندی فعال دارای سه رکن اصلی است:

               -سلامت                              -مشارکت                                      -امنیت  

*سلامت

از عوامل تاثیرگذار در داشتن سالمندی فعال وضعیت سلامت عمومی و سلامت جامعه ای است که سالمند در آن زندگی کرده است. سلامت علاوه بر نداشتن بیماری یا ناتوانی، شامل عملکرد بالای فیزیکی و شناختی و داشتن فعالیت های اجتماعی مناسب و مفید می باشد. در واقع سلامت در برگیرنده سه بعد سلامت بدنی مناسب، سلامت شناختی مناسب و شرکت در فعالیت های اجتماعی است.

*مشارکت

مشارکت های اقتصادی و مولد بودن، حفظ استقلال (اتونومی) و فعال بودن در جامعه فاکتورهایی است که دیگران به سالمندی فعال افزوده اند. بنابراین سالمندان به عنوان یک پتانسیل عظیم می توانند به عضوی فعال در اجتماع و اقتصاد ظاهر گردند. اهمیت این موضوع وقتی است که جمعیت عظیمی از سالمندان در کشورمان در حال شکل گیری است که با مشارکت این گروه در زمینه های مختلف علاوه بر پیش گیری از وابستگی، شرکت در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی مختلف ارتقا کیفیت زندگی سالمندان و پیشرفت جامعه را در پی خواهد داشت.

*امنیت

شرایط محیطی نقش مهمی در توان عملکردی سالمندان دارد. برای مستقل و فعال بودن سالمند باید شرایط هم فراهم باشد. محیط باید امن باشد بطوری که حتی یک سالمند ناتوان هم بدون احساس خطر بتواند به تنهایی از خانه بیرون برود و مثلا از عابر بانک پول بگیرد.

بیانیه حقوق بشر سازمان ملل پنج اصل را در مورد حقوق سالمندان ارائه نمود. این پنج اصل عبارتند از استقلال، مشارکت، مراقبت، خود شکوفایی و کرامت

- استقلال

مهمترین چیزی که در سالمندی کیفیت زندگی را افزایش می دهد و باعث می شود سالمندان زندگی بهتری داشته باشند حفظ استقلال است. هدف این است که سالمند بتواند کارهای روزانه خودش را انجام بدهد و چه در خانواده و چه در جامعه فعال باشد. حرکت و فعالیت در کاهش بسیاری از بیماری ها و مشکلات موثر است. حرکت و فعالیت در بهبود فعالیت ذهنی و جلوگیری از فراموشی نیز موثر است.

-مشارکت

شناخت توان سالمندان از نظر شرکت و نقش رهبری فعالیت های اجتماعی، نه فقط در جهت منافع خود بلکه برای منافع کل جامعه، اهمیت اساسی دارد. تفکر آینده نگر ایجاب می کند که به توان بالقوه ی سالمندی به عنوان پایه و مبنای توسعه آینده ایمان آوریم.

 

-مراقبت

افراد سالمند باید مطابق با ارزش های فرهنگی نظام هر جامعه از مراقبت های خانواده، اجتماع و حفاظت بهره مند شوند.

- خود شکوفایی

-افراد سالمند باید قادر به دنبال کردن فرصت ها برای شکوفایی توانایی بالقوه ی خود باشند.

       -افراد سالمند باید به منابع آموزشی، فرهنگی، معنوی و تفریحی جامعه دسترسی داشته باشند.

- کرامت

 افراد سالمند باید قادر به زندگی کردن در عزت و امنیت باشند و مورد استثمار و سوءاستفاده جسمی یا روانی قرار نگیرند.

با افراد سالمند باید کاملا بدون در نظرگرفتن سن، جنس، پیش زمینه های نژادی و قومی، ناتوانی یا هر وضعیت دیگر رفتار کرد و فارغ از مشارکت اقتصادی شان به آنها بها داد.
نسخه قابل چاپ
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 446793
تعداد بازديد کنندگان سايت: 103456063 تعداد بازديد زيرپورتال: 1644138 اين زيرپورتال امروز: 1082 سایت در امروز: 121186 اين صفحه امروز: 71