اخبار

.

پیام دکتر آرش یلالی  معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آبادان به مناسبت روز جهانی سالمند:
به گزارش خبرنگار وبدا از آبادان ، در متن پیام دکتر آرش یلالی آمده است : سالمندی پدیده ای جهانی است  که در آینده نزدیک به عنوان یکی از چالش های مهم اجتماعی و رفاهی  کشورهای در حال توسعه مطرح می گردد. بخش بزرگی از جمعیت جهان را در طول ۵۰ سال آینده سالخوردگان شصت سال به بالا تشکیل می دهند جمعیت شناسان تخمین زده اند تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای شصت سال به ۲ میلیارد نفر در جهان برسد.
جمعیت سالمندان در طی سالهای اخیر رشد 20درصدی داشته  و براساس سرشماری سال1395 مرکزآمار ایران،کشور ما 7میلیون و 414هزارو91نفر سالمند دارد که9.28 درصد جمعیت را تشکیل می دهد وانتظار می رود تا سال1430این درصد به بیش از 30درصد کل جمعیت کشور برسد.
دانشکده آبادان نیز با داشتن41205 نفر سالمند 6.78 درصد جمعیت تحت پوشش را تشکیل می دهد ، روند روبه سالمندی را طی می کند، در این بین شهرستان آبادان با 7.39درصد سالمند پیرترین و شهرستان شادگان با 5.56درصد جوانترین جمعیت دانشکده را دارا می باشد . امید است با ایجاد تعامل ،بستری مناسب برای ایجاد امکانات و  دسترسی به فرصتهای برابر ،برای تمام سنین  با همکاری کلیه ارگانها صورت پذیرد.

از این رو برای داشتن دوران سالمندی سالم، فعال و پویا  توصیه می شود:
*با داشتن یک برنامه غذایی مناسب، خطر ابتلا به بیماریها را کاهش دهید.
* تمرینات بدنی منظم  یک راه مطمئن برای کنترل و به تاخیر انداختن عوارض پیری ، است.
*انجام تمرینات تعادلی به حفظ تعادل کمک کرده وخطر سقوط را کم می کند.
*با شیوه زندگی سالم(مصرف هر روزه شیر و لبنیات، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ورزش و...) می توان از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرد.
*برای پیشگیری از آلزایمر، تمرینات تقویت حافظه را انجام دهید( حل جدول، بازی شطرنج،خاطره گویی، مشاعره و...)
* خواب کافی یکی از پایه های اصلی سلامتی است ،با رعایت بهداشت خواب در حفظ سلامت جسم وروان خود کوشا باشید.
*برای پیشگیری از افسردگی در فعالیتهای اجتماعی مشارکت کنید.
*  با ورزش منظم ،از بروز اضطراب و استرس پیشگیری کنید.
*از مصرف خود سرانه داروها پرهیز کنید.

بیشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 447558
تعداد بازديد کنندگان سايت: 107398443 تعداد بازديد زيرپورتال: 1652383 اين زيرپورتال امروز: 703 سایت در امروز: 69644 اين صفحه امروز: 23