شنبه 8 اردیبهشت 1403  
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
آموزش سلامت
دوشنبه 21 بهمن 1398 ریزگردها در هوا

درپی بیانیه اداره هواشناسی در خصوص افزایش غلظت ذرات معلق هوا، مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار داشت: ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملا متفاوت هستند و از ذرات درشت (غیر قابل تنفس) تا ریز (قابل تنفس) طبقه بندی می شوند.

وی وی در ادامه اظهار داشتند ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند، گفت : ذرات ریز می توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کرده و میتوانند  اثرات نسبتا مهمی بر سلامت انسان بگذارند.

وی یاد آور شد بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار حضور دارند از نوع درشت یا غیر قابل تنفس هستند و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی کنند ولی ممکن است در افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم و بیماری های قلبی باعث تشدید بیماری و مشکلات حادتری گردند.

وی افزود قرار گرفتن در معرض گرد و غبار می تواند واکنش های حساسیتی و حملات آسم را تشدید کند و در مواردی  مشکلات تنفسی حادی ایجاد نماید و نهایتا طول عمر را کاهش دهد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان در ادامه اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از اثرات گرد و غبار بر سلامت را به شرح ذیل عنوان داشتند :

  1. خودداری از فعالیت های خارج از منزل یا در صورت الزام انجام فعالیت، زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهید.
  2. خودداری از خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری تا حد امکان .
  3. خودداری از ورزش سنگین به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی یا آسم هستید.
  4. در محیط های بسته بمانید و درها و پنجره ها را بسته نگه دارید و در صورت امکان از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید.
  5. برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف استفاده کنیدو قبل از نگهداری مواد غذایی در یخچال گرد و غبار را از رروی آن بزدائید.
  6.  تمام ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی و پیاده روی در فضای باز خودداری نمایند.
  7. نوشیدن مایعات(حداقل 2 لیتر در روز) و خوردن سبزیجات و میوه تازه می تواند از اثرات آلاینده ها بر بدن را کاهش دهد.
  8. توصیه می شود شهروندان از ماسک های استاندارد و ویژه‌ای که بعنوان P1 و P2 (ماسک های سوپاپ دار) که در داروخانه ها وجود دارد استفاده نمایند مخصوصا کسانی که مجبورند در فضای باز فعالیت نمایند."

بيشتر