شنبه 8 اردیبهشت 1403  
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
آموزش سلامت
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402 روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای

گرامیداشت هشتم اردیبهشت ماه 1402 مصادف با 28 آوریل 2023 میلادی،روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای
 
یکی از اهداف اساسی و مشروط سازمان بین المللی کار(ILO) تعهد مستمر به حفظ ایمنی و سلامت کارگران در محیط کار می باشد و کنوانسیون های متعددی در همین زمینه به تصویب رسیده است، از جمله در مقدمه کنوانسیون 1919 سازمان بین المللی کار به حمایت از کارگر در برابر کسالت، بیماری و صدمات ناشی از کار به عنوان یک نیاز ضروری اشاره شده است. همچنین در اعلامیه فیلادلفیا (1944) تعهد جدی سازمان به داشتن برنامه های بیشتر برای حفظ سلامت کارگران در همه مشاغل تاکید شده است. در ژوئن 2022 نیز کنوانسیون بین المللی کار(ILC) در یکصد و دهمین اجلاس خود قطعنامه ای در خصوص "گنجاندن محیط کار ایمن و سالم در چارچوب حقوق بنیادی و اساسی کار" تاکید و آن را به عنوان پنجمین بخش از اصول و حقوق اساسی کار تصویب کرد. این قطعنامه خاطر نشان می کند که یک محیط کار ایمن و سالم مستلزم مشارکت فعال دولت ها،کارفرمایان، و کارگران بوده و از طریق گفتگو و همکاری اجتماعی قابل دسترسی است و همه اعضاء موظفند با حسن نیت و مطابق با قوانین به اصول و حقوق اساسی نیروی کار احترام بگذارند. بر همین اساس سازمان بین المللی کار شعار امسال را "محیط کار ایمن و بهداشتی ، حق اساسی نیروی کار" اعلام نموده است.
کشور ایران نیز همراه با سازمان بین المللی کار و دیگر کشورهای عضو، به همراه مشارکت کلیه ذینفعان در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی بالاخص جامعه هدف در سطح ملی  و دانشگاه گام بر میدارد. شایسته است با جلب مشارکت همه جانبه سازمان ها،تشکل ها،ذینفعان و صاحبنظران در این حوزه در یک تلاش جمعی با هدف ایجاد انگیزه و ارتقاء بهره وری نیروی کار،توسعه محیط های کاری سالم، کاهش بار بیماریهای ناشی از کار، ایجاد و ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای در جامعه و شاغلین، ترویج ارزش های اسلامی با تاکید بر ارج نهادن و حفظ کرامت انسانی نیروی کار و جلب مشارکت بین بخشی در کشور اقدام نماییم.
https://www.ilo.org/global/topics/safety-and-health-at-work/events-training/events-meetings/safeday2023/lang--en/index.htm
بيشتر